Roadtrip i Vest Australien

Jeg er nu endelig kommet til WA (Vest Australien), hvor jeg skal tilbringe de næste 3 måneder.
Jeg har sammen med Emil en van, som vi skal bo i i den periode vi er her. Vi brugte derfor de første dage på at bygge seng, samt købe campingblus osv. Den er blevet super fed og top tunet til at tage os både nord og syd i WA.

Vi er nu (endelig) blevet færdig og er kørt 50km syd fra Perth, til “the pond”, som ligger ved Safety Bay.
Vi har nu tilbragt en uge ved spottet, og det skuffer bestemt ikke! Lækkert faldt vand, god vind (dog til tider lidt for meget), og fin plads. Vi har haft nogle dage hvor der har været virkelig meget vind, et par dage med vind lige i underkanten og et par helt perfekte dage, så der er alt fra WOO sessions, til slappe dage på stranden og alt indimellem.

Et lille chock er dog temperaturen. På de mere vindstille dage er det op til 43 grader i skyggen (læks), men vinden er ret kold, så når det blæser en del, kan det godt være ret koldt. Jeg var dog godt forberedt og havde en ny lækker shorty fra Manera med i lækre farver! (Kunne dog godt have brugt en helt lang til enkelte sessions, men jeg er også en frossen pind)

10259923_988984424499015_559317547306953733_n

Det er overraskende dejlige at bo i bilen. Der ligger toiletter og bad på spottet (dog koldt vand – læs: frossen pind), der er flere opsatte grille, man frit kan benytte sig af. Det eneste minus, er at det er lidt svære end forventet at finde et sted at sove om natten, da man ikke må “campere” eller sove i bilen på de fleste parkerings pladser. Men det går! 😉

Efter et par måneder blev det for meget og jeg blev nød til at købe en lang våddragt, for at holde varmen!
12495237_1022920964438694_3293238252684048148_n

Efter at have tilbragt et par uger med god kite i Safety Bay, begyndte vi turen nord på!

Første stop var Shark Bay, hvor vi sejlede i byen Denham. Vi sejlede bag en tange, så vandet var pandekage fladt! Og vi var de eneste to der sejlede der, så god plads til at prøve nye tricks af! Vinden var utrolig stabil og vi sejlede alt fra 7m2 til 11m2. I Shark Bay, var der en del andre aktiviteter at lave. Man kunne bl.a. besøge Monkey Mia, som er en park hvor man kan opleve delfin fodring (de lever frit i havet og svømmer blot ind for at få mad), havskildpadder og andre dyr. Man kunne besøge flere udkigs punkter, hvor man bl.a. kunne se hajer oppe fra og en strand kun med muslinger. Man kunne også besøge en national park, for at kunne køre i national parken, skulle man dog have en 4 hjulstrækker og det var vores bil desværre ikke.

Vi stoppede bl.a. et par dage i byen Canarvon. Canarvon ligger godt 900km nord fra Perth.

Personligt syntes jeg ikke, at selve Canarvon by var vildt fantastisk og indbyggerne virkede ikke så glade for turister. Der ligger dog UTROLIG mange caravanparks, så der kommer en del turister til byen. Byen er bl.a. kendt for en bro på 1 mil, som tidligere blev brugt til at fragte forsyninger der kom med skib ind fra havet via tog til byen. Yderligere ligger der nogle museer i byen (besøgte dem dog ikke) og en del plantager.

Nu til det spændende:
Der findes to super gode spots i byen.
Det ene Pelican point, sejler man man bag en lang sandtange. Man skal dog sejle en del ud fra stranden, så det er ikke det bedste sted, hvis man er alene, men lækkert fladt vand og massere af plads.

G02136621-2

Det andet spot er mere et secret spot, som vi hørte om fra en lokal. Det er et KÆMPE lagoone område ved 1mils broen (one mile jetty), det er kun muligt at køre ud til spottet i en 4wheel drive, som vi desværre ikke havde, så vi måtte finde en anden metode, som også viste sig at være en del mere besværligt. Vi parkerede for enden af 1-mile jetty, og gik ud af den med vores ting (koster 5$, at gå på den… meeen….), da vi var næsten ved spidsen var vi nød til at kaste vores ting ned og springe ned fra broen, det var lidt besværligt at komme op på den igen, da vi skulle hjem, så vil ikke anbefale det, hvis man ikke er så høj…
Spottet var heldigvis super fedt! Så det var hele besværet værd. Vi sejlede i en KÆMPE lagoone helt for os selv, det var virkelig fedt. Vi var der ude flere gange og jeg sejlede 7m2 og 9m2.

1918754_1033422663388524_8234519831467966491_n

Alt i alt et fint sted at gøre stop, hvis man er på vej nord på! Men ville nok ikke tage til Australien for udelukkende, at være i Canarvon!

Kursen er sat og næste og sidste stop er Exmouth 1300 km nord fra Perth. De færreste vælger at køre turen i et hug, og der er helt klart spots og ting der er værd at se på vejen her op!
Vi ankom til Exmouth om eftermiddagen, første indtryk var en hyggelig by, med et par surf butikker vi kiggede lidt i. Aftenen blev brugt på en yoga time, med udsigt over havet efterfulgt af mad på vores lille trangia, som vi efterhånden er blevet ret gode til at lave mad på!
Der ligger flere caravane parks og resorts hvor man kan tilbringe natten, det er dog lidt svært at finde et godt sted at sove, hvis man ikke ønsker at betale – men alt er muligt 😉

Planen var kun at overnatte én nat i Exmouth og derfra tage til Nigaloo national park i nogle dage, hvor vi havde hørt der skulle være nogle lækre spots og meget smukt. Der er intet i national parken ud over et par skure med et hul hvor naturens gang kan finde sted. Så vi handlede STORT ind i supermarkedet i Exmouth, så vi var sikre på at have mad nok til flere dage. Vi købte også en del vand, da det heller ikke kan findes derinde. Vi havde gemt en del gamle flasker, som vi havde fyldt med vand fra taps i nogle stops inden Exmouth, så vi havde vand til at vaske os i. Det kan være en god idé, at handle stort ind allerede før Exmouth, i et større supermarked, da det er en del billigere, især vand har vi sparet mange penge på.

Bilen var pakket til bristepunktet med mad og drikke og vi var klar! Vi havde besluttet at sætte kursen direkte mod Sandy Bay, som skulle være det bedste kitespot i parken.
Waaaaauw var det eneste vi kunne få frem, da vi ankom. Kridt hvidt sand så langt øjet rakte og helt turkis gennemsigtigt vand! Og ikke nok med det, drejede stranden, så der kom et stort areal med fladt vand, perfekt til freestyle tosser som os. Vi blev hurtigt enige om at det var det flotteste spot vi nogen sinde havde kitet på – eerhhhh når vi altså havde kitet der!

Vinden var på og vi skyndte os at rigge vores grej og komme på vandet! Første tur ud til revet var fantastisk, både luften og vandet, var dejlig varmt og jeg nød endelig at have en session uden våddragt på! Jeg nærmede mig det flade vand og gjorde klar til et trick… også var vinden væk og den var der igen… Der var rigtig god og ren vind ude i havet – når man kom tæt på land, hvor der også var fladere, var vinden dog ikke lige så god. Men det er jo også sjovt, at prøve at lande sine tricks i sværere forhold.

Jeg sejlede på spottet i i alt 4 dage og min konklusion er følgende:
Det er et fantastisk smukt sted! Super sted at medbringe familien også, da det er en dejlig stand at opholde sig på, dejligt vand at bade i. Der er også flere aktiviteter, at lave i parken, var på flere vandreture, som var meget smukke! Snorklede også ved den strand der hedder Oester Stacks – hvis man har snorklet en del før, vil man nok blive en smule skuffet, men det var fint, med lidt farverige koraller og okay med fisk.

Parken ligger langt væk fra lys og menneskelig civilisation. Stjernehimlen var derfor ualmindelig fantastisk.

Generelt en rigtig lækker stemning i parken, de få andre kitere der var på spottet, var utrolig flinke.
Spottet er perfekt hvis du er til freeride, elsker at sejle rundt og hygge dig, hoppe, lave roationer med graps osv.
Hvis man ønsker at forbedre sin freestyle, vil jeg dog ikke lige mene, at dette er stedet, men uden tvivl fantastisk at opleve selve spottet, hvis man også har lyst til at opleve andet.

vandretur
Normalt er jeg meget fokuseret på at lande tricks og prøve nye ting, når jeg er på vandet og syntes virkelig det var skønt at være et sted, hvor man kunne sejle rundt og udforske, så bl.a. rokker, skildpadder, men desværre ingen hajer, selvom jeg snakkede med flere der havde. (Små reef sharks, men det er måske ok, ikke at have stødt på dem). Jeg havde også en af de mest fantastiske oplevelser på dette spot: jeg sejlede rundt og pludselig sprang der delfiner rundt om mig og svømmede under mig, det var en hel flok og de blev der i lang tid. Det var så fantastisk at opleve det smukke dyr så tæt på og i så naturlige forhold.

Skal man tage til Exmouth/Nigaloo national park, hvis man skal på roadtrip i Vest Australien? HELT SIKKERT!!

Det koster 12$ for 2 pers at komme ind i parken og yderligere 10$ pr. person at overnatte.

Et af de flotteste steder vi mødte på vores tur var Margaret River, som ligger ca. 250km syd fra Perth.
Vi kitede der ikke, men prøvede at surfe og nød de smukke omgivelser, bl.a. på en vandretur langs kysten og med udendørs yoga.

Mange muligheder for fantastiske vandreture i Margaret River. Også muligt at leje MTB og køre rundt.

Unik solnedgang, som jeg nyder i en Sirsasana-variation.

Udfordrene surf i Margaret River. Men sjovt at lege rundt i bølgerne. Sammen med os i vandet var der også nogle kæmpe delfiner som surfede med.

Alt i alt en super fantastisk tur med en masse gode og anderledes oplevelser med fantastiske mennesker. Helt klart oplevelsen værd, at bo i en bil og køre rundt i ødemarken fra spot til spot.

Anne-Sofie, Søren, Emil og jeg hygger ved Coronation Beach til lækker mad forberedt på trangia.

Håber du har fundet inspiration i mit oplæg.
God vind!!
//Emely

1 Comment

1. As you will inevitably learn on your path to losing weight, effective weight loss is not only about watching what you eat, but much more about changing your lifestyle. This means changing your habits and how you approach your day-to-day life. Read this information to help you throughout the process.