Panama

Jeg havnede ufrivilligt i Panama, men endte med, at have 10 gode dage!
Jeg skulle flyve fra Fortaleza i den nordøstlige del af Brasilien til San Jose i Costa Rica, med en 11 timers layover i Sao Paulo. Derfra skulle jeg flyve til Panama City – sjovt nok i Panama og derfra til San Jose, som er hovedstaden i Costa Rica. Jeg begynder rejsen med godt mod, tilbringer natten i verdens koldeste lufthavn på et lille sæde med alt mit kitesurfing udstyr og anden baggage, da den ikke kunne tjekkes ind hele vejen. Da check in endelig åbner ca. 3 timer før afgang – efter 8 timers venten kl. 5 om morgenen, vil de ikke lade mig på flyet, da jeg ikke er vaccineret mod gul feber, som man skal være når man kommer fra et land i Syd Amerika, men ikke hvis jeg kom fra Danmark. De ville dog lade mig ændre min billet, så jeg kunne flyve til Panama – få vaccinen, også flyve til Costa Rica. Det eneste problem var dog, at jeg skulle vente 10 dage i Panama, før vaccinen havde trådt i kraft.
Jeg havde booket de første par netter i Costa Rica, havde læst om landet og undersøgt steder jeg ønskede at besøge. Panama derimod havde jeg igen særlig kenskab til, så blev lidt stresset og forvirret så tideligt om morgenen over at jeg skulle ankomme til et nyt land, helt alene uden kendskab dertil og ingen ide om hvor jeg skulle sove den givende nat.
Det endte dog med at blive 10 gode dage. Mine forældre var så søde over at have fundet et hotel tæt på lufthavnen til mig, som der var en gratis shuttle til, som hentede mig da jeg ankom. Det var ikke et specielt lækkert sted, men det lå tæt på lufthavnen og der var internet, så jeg kunne planlægge hvor og hvordan jeg skulle bruge mine 10 dage. Den første dag brugte jeg på at tage til Panama City, for at få vaccinen. Fra lufthavnen tog jeg en bus til Albrook station (der går mange busser med dette navn, spørg sælgerne ved busstoppe stedet, hvilken bus der er hurtigst. Det er ofte endestationen, da det er en kæmpe bus terminal). Det koster få dollars at køre med, nogle busser skal man have et kort til, som man kan købe i Albrook. Det gjorde jeg dog ikke, men panamanere er meget søde og hjælpsomme, så nogle tjekkede mig ind på deres kort og jeg gav dem blot kontanter. Fra Albrook tog jeg en taxi til et vaccionations klinik, hvor jeg fik vaccinen meget hurtigt og det kostede kun 5$. Jeg fik også taxien til at køre mig forbi Panama Kanalen. For at se den fra det officielle sted, skal man betale 18$, der kan man også se et museum, der beskriver lidt af historien deromkring. Jeg fik dog taxi chaufføren til at køre hen til en holde plads tæt ved, hvor vi kiggede lidt, og så store skibe ankomme. Den er ikke særlig specielt eller fascinerende, men man føler lidt man skal se den når nu man er der. Derefter kørte han mig tilbage til Albrook og jeg tog en bus tilbage til mit hotel.

Undskyld den dårlige kvalitet...
Undskyld den dårlige kvalitet…

Facts
Sprog: Spansk
Valuta: Amerikanske dollors
Mad der er værd at prøve: Plantain – ligner en banan, men er større og ikke så sød. Kan spises på forskellige måder, men bl.a. friturestegt.
Man kan drikke vandet fra vandhanen, så medbring evt. drikkedunk hjemmefra, for ikke at bruge unødvendig plastik.

Efter en del reseach besluttede jeg mig for at rejse til Santa Catalina, som er en lille landsby 360 km syd fra Panama City. Hvis man rejser flere sammen og ikke er på stramt budget, kan man med fordel leje en bil og køre rundt. Det er også muligt at komme dertil med bus. Fra Albrook bus terminal i Panama City, tag en bus til Soná. Tager ca. 5 timer. Man køber billet i en billetluge i Albrook busterminal. Der afgår bus 8:20, 10:20, 12:45 og 14:20. Bussen stopper nogle gange, men det er en okay fin tur. Fra Soná skal du skifte til en bus mod Santa Catalina, som stopper i landsbyens centrum. Hvis du ikke har for meget baggage med, er alt i gå afstand derfra, spørg evt. buschaufføren hvor hostel/hotel er, så kan han hjælpe dig. Den sidste bus afgår fra Soná omkring kl. 16, så det kan godt betale sig, at rejse fra Panama City tidligt, ellers er den eneste option en taxi fra Sona, som koster ca. 45$. Det vil i alt være en ca. 5-7 timers tur, så tag vand og snacks med.

Santa Catalina er en fin lille by, uden meget at lave. Dog er den meget kendt for både surfing, scuba diving og snokeling. Personligt prøvede jeg kun surfing, som jeg syntes var meget sjovt. Der er både et beach break til begyndere og folk der stadig ønsker at øve, samt et reef break til de mere hardcore. Der er mulighed for at leje boards ved bl.a. Mama Inés, som er en restaurant og hostel lige ved stranden. Det koster 15$ for en hel dag og 10$ for en halv. Der er god stemning på vandet og surferne er meget søde.

Det smukke surf spot i Santa Catalina

Jeg boede på Deseo Bambo, som et eco resort omkring 15min gang fra byen og 45min gang fra surfspottet. De har meget fine hytter i bambus, og et enkelt 4-værelses dorm værelse til 10$ pr. nat med adgang til køkken. Meget meget rent af et dorm at være, hvilket selvfølgelig var dejligt. Wifi på stedet var så godt som ikke eksisterende, at loade en hjemmeside kunne nemt tage flere minutter, så ens tålmodighed blev virkelig sat på prøve, hvis man skulle ordne nogle vigtige ting. Der findes ingen steder i byen, hvor forbindelsen er bedre, så hvis du virkelig har brug for internet, kan man købe et simkort med data.

Meget flot og anderledes sted at bo

Det er muligt at dyrke yoga ét sted i byen – ved La Buena Vida, som også er et hostel/b&b. Deres yoga-deck kaldes for ”birds eye”, da man har udsigt over nogle fine træer. Det er et meget kreativt og kunstnerrigt. sted. De har flere forskellige klasser dagligt, alt fra meditation til astangha yoga. Klasserne er guidede og alle niveauer kan fint være med. En klasse koster 10$, men man kan købe et kort til 4 klasser for 25$.

Der findes ikke det store udvalg af decideret restauranter, de fleste hostels/hoteller tilbyder dog mad. Jeg spise engang ved surf spottet, en fin salat, men lavede derudover selv mad. Der er ikke de store indkøbs muligheder. Og til min skuffelse er det meget svært at få fat i frugt. Der kommer en bil igennem byen et par gange om ugen, ingen ved dog det præcise tidspunkt, som sælger frugt, men prøv at lyt efter råbene.

Det er et meget flot område, meget smuk og grøn natur. Jeg gik eller cyklede for det meste til surf spottet (cykler kan lejes/lånes ved de fleste hostels), på min tur så jeg flere gange kæmpe fugleedderkopper, der kravlede i vejkanten, jeg fik desværre ingen billeder hehe.

16426521_10212579425026802_561677786_n

Jeg kom desværre til skade med min fod og måtte derfor en tur på hospitalet. Det nærmeste hospital ligger i Soná, en times taxi kørsel væk. Der er INGEN på hospitalet der snakker så meget som et ord engelsk (ikke engang hello), jeg klarede mig dog med tegnesprog og den smule spansk jeg engang har lært i skolen. Det vil dog være en god idé, at medbringe en ordborg, hvis uheldet skulle være ude.

Punta Charme
Efter nogle gode surf og yoga dage i Santa Catalina, besluttede jeg mig for at tjekke Punta Charme ud, som er et kitesurfing spot bl.a. kendt for Nitro City (som intet har med Nitro circus at gøre??) Nitro City er dog en del over mit prisleje, men jeg fik anbefalet Punta Charme Kitesurfing Guesthouse, hvilket viste sig at være en god beslutning at tage til!
Spottet ligger ca. 1.5 time i taxi fra Tocuman lufthavnen i Panama City og koster ca. 65$ Det er også muligt, at komme dertil med bus (dog også en del mere besværligt, hvis man har meget kiteudstyr med, men ikke umuligt!). Fra Tocuman kan man tage en bus til Albrook station i Panama City, derfra til Charme, hvor man skal man yderligere en bus til Punta Charme, denne tur vil koste omkring 5$.

Selve guesthouset, som består af et dorm room, enkelt værelser og telte, er ikke ligefrem det man vil kalde luksus, men ligger LIGE ud til spottet og menneskerne og stemningen er helt i top! Jeg gav 18$ for et dorm room inkl. Morgenmad, som består af froosties med mælk, eller lyst toastbrød med peanut butter eller syltetøj.
Som sagt ligger Guesthouset lige ned til havet og man kan rigge sin kite up lige ude foran, og i teorien lade den ligge på stranden imens man spiser frokost eller tager sig en siesta, man skal dog være obs. på tidevandet. Stranden som er flere kilomester lang er af fint sand, spottet er dog MEGET choppet og var især en udfordring for mig efter jeg havde sejlet i over to måneder i Brasiliens flade laguner. Jeg fik ikke selv chancen for at prøve, men rygtet siger, at der skulle ligge nogle flodudmundinger en smule downwind, som skulle være mulige at sejle i højvande. Kitesurfing guesthouse arrangerer også ture til San Blas, som skulle være en helt fantastisk ø, med krystal klart paradise-like vand.

5+2

Kitesurfing guesthouse arrangerer frokost og aftensmaed. Man skal blot skrive sig på om morgenen, det består typisk af ris, bønner og en form for kød, men kan også være f.eks. spaghetti med kødsovs. For begge måltider inkl. 2x drikke koster det 15$. Der er ikke rigtig andre muligheder for at spise i nærheden og det er ikke tilladt, at benytte køkkenet. Der ligger en kiosk ikke langt derfra, hvor man kan købe nogle snacks og andre ting. Udvalget er igen ikke så stort og især frugt er igen en mangel vare.

Sjovt nytår med de søde piger, fra Guesthouse!

Jeg tilbragte et par dage over nytår ved Guesthouse, men fik desværre ikke kitet så meget, da jeg som tidligere nævnt, kom til skade med min fod. Vi havde dog flere dage i træk uden vind og enkelte dage, hvor der var vind til de store kites om morgenen. De sagde dette var meget atypisk denne tid af året (der er desværre ingen der kan styre vindguden), men at senere på sæsonen ville vinden være mere konstant.
Sæsonen er typisk fra midt december til marts. Fint sted for både begyndere og øvede, dog er der en del sting rays (rokker, med pighale), så det er en god ide med boots eller våd sko. Jeg klarede mig dog fint uden begge, måske jeg bare var heldig, men prøvede også at undgå at stå på bunden.

Det endte med at jeg faktisk var lidt trist over at forlade Panama, da ikke følte jeg havde nok tid der! Så det er helt sikkert på listen over steder, jeg ønsker at besøge igen!