Hvad er YAMA & AHIMSA? – Den første af de otte grene af yoga.

I et tidligere indlæg lovede jeg at skrive om de otte grene af yoga, som hver beskriver forskellige stadier af yoga man skal igennem for at opnå samadhi (frigørelse, oplysning).

Den første gren kaldes yama, omhandler etiske standarter, med fokus på vores adfærd og hvordan vi opfører os i livet. Det omhandler både ens handlinger, tale og tanker i forhold til verden, især i forhold til andre mennesker.
Lidt ligesom den gyldne regel ”Gør mod andre, som du ønsker de skal gøre mod dig.”
Der findes fem forskellige yamas, som stort set alle vil finde gavn, glæde og en mere positiv hverdag, ved at følge! ☺
• Ahimsa: ikke-vold (nonviolence).
– Det kan godt lyde lidt specielt, og når man først læser ordet ikke-vold, kan man tænke at det ikke rigtig appellerer til en, da man ikke udøver vold. Men ahimsa er mere end bare fysisk ”vold” eller ”skade. Det kan også være mentalt eller følelsesmæssigt.
– Ikke skade kan defineres som ærlighed og kærlighed. Dette er noget der kan opnås ved at elske ubetinget, men også lære, at blive elsket. For at opnå dette skal man stoppe med at ignorere og flygte fra ens negative og destruktive handlinger samt tanker.

Og hvordan indarbejder man så lige det i ens hverdag?
– Negativitet og destruktive tanker er desværre hverdag for rigtig mange mennesker. For at skabe mere glæde og positivitet i vores liv, bliver man nød til at forstå hvilke daglige handlinger, der fører til ”skade”, som ofte går ud over os selv. Når vores tanker indeholder negative reaktioner, som skuffelse, vrede, skyld eller skam skaber vi ”vold”, som skubber kærligheden, glæden og positiviteten væk.

Fokus:
– Tilgivelse. Lær både at tilgive andre og at tilgive dig selv. Der er ingen eller intet der kan ændre fortiden.
– Forventninger. Stop med at forvente ting fra andre. Hvis du ikke forventer noget, kan du ikke blive skuffet – kun positivt overasket. Stop med at forvente for meget af dig selv. Sæt ikke urealistiske mål som at du vil tabe 5 kg på en uge eller støvsuge hver dag – sæt små mål og glæd dig over det du når. Dette betyder ikke at man kan have større mål og drømme – men pas på med deadlines.
– Verden er ikke som du ønsker den – lær at acceptere det. Og gør hvad du kan for at gøre den til et bedre sted.
– Ahimsa handler om at ændre sin tankegang, du skader ikke kun dig selv ved negativitet, men også menneskerne omkring dig. Vores udad reaktioner, er blot et billede af den indre krig mange kæmper. Ved at finde indre ro, giver det os mulighed for at have fredelige og positive interaktioner med hinanden.
At konfrontere sig selv med sine indre mørke sider, er en start og et liv uden forventninger og negative tanker er ikke noget der kommer natten over, men det er værd at stræbe efter. At acceptere er det første skridt på vejen… Alle mennesker har en forskellig historie, så pas på med at dømme for tidligt og erstat de negative tanker med venlighed, medfølelse og forståelse. (Dette gælder også over for dig selv).
Prøv at observere dine tanker i stedet for at reagere på dem.

Negative tanker kan have stor indflydelse på dit helbred. Man kan spise nok så sundt og træne nok så meget, men hvis man har en usund tankegang, vil det påvirke hele ens velvære. Det vil ikke blot påvirke ens humør og energiniveau, men også ens immunsystem, så man vil være mere syg og uoplagt. Positivitet vil også få dig til at blive hurtigere rask efter sygdom, samt at hele hurtigere efter en skade. Ahimsa kommer fra kærlighed til dig, og ægte selvaccept.

En af de ting jeg personligt stadig arbejder med, er mine forventninger til andre og den skuffelse jeg føler, hvis de ikke lever op til det jeg ønsker fra dem. Jeg er bevidst om mine følelser og accepterer dem og arbejder med dette igennem både, pranayama (vejrtrækningsøvelser), meditation og asanas (sæde – fysiske yoga stillinger).

Hvilke ting arbejder du på for at få mere ahimsa i dit liv?

Om Shanti Emely

Skriv et svar