Kitesurfing i Brasillien

Jeg har i løbet af de sidste par tilbragt 6 måneder i Brasilien. I den forbindelse har jeg besøgt mange forskellige og fantastiske kitesurfing spots i den nordøstlige den af Brasilien.

Sprog: Portugisisk
Valuta: Brasiliansk Real
Mad der er værd at prøve:
– Acai (smoothie bowls)
– Tapiocas (pandekage)
– Capirinhas (drinks 😉 )
– Temperaturen er imellem 25 og 30 grader og man kan sejle i bikini, lycra, boardshorts hele dagen. De fleste sejler også uden om aften, men jeg kan godt lide at sejle i en lille 3/2mm, men lange arme og korte ben. Jeg har en flot lyseblå en fra Manera.

15800998_10212250899493869_1390492335_n

Uruau– en lille lagune i delstaten Ceara.
Uruau er en lille landsby i den nordlige del af Brasilien. Der er blot to forskellige pousadaer (kan sammenlignes med bed&breakast), at bo på, men de ligger begge dejlig tæt på lagunen. Det er derfor intet problem at bære udstyret frem og tilbage, når man holder frokost eller holder pause fra den skarpe sol.
Forholdene er nær perfekte. Pandekage fladt vand og god vind. Om morgenen kommer vinden lidt sideshore og kan derfor godt være en anelse ustabil. Den retter op i løbet af dagen og bliver derved mere stabil. De bedste sessions er oftest ved solnedgang. Jeg sejlede for det meste 9m men brugte også min 11m, da vi havde nogle dage med meget light vind. Lagunen er utrolig lille, og man skal hele tiden vente på hinanden. Det er ikke så godt til højre tricks, da man let kan crashe sin kite på en bakke (med skarpe genstande og andet skrald), til venstre tricks er den derimod helt perfekt! Der kan være utrolig mange på vandet, men man kan holde øje med lagunen fra sit pousada og kan derfor prøve at time lidt hvornår man vil sejle. Der er færrest midt på dagen, hvor alle spiser frokost i den nærliggende landsby. Frokost består oftest af det lækre Acai, som er et meget sundt bær fra Amazonas junglen blended med bananer og toppes med granola – Muns!! Hvis man ikke craver fladt vand, er der rig mulighed for at sejle i havet, hvor der kan være nogle fine bølger at hygge sig lidt i, og man kan sagtens få fine freestyle sessions derude også.

Selvom Uruau er meget lille er der en utrolig god og hyggelig stemning. Man skaber man et specielt bånd med de andre ved spottet. Man mødes tit til fx aftensmad, bålhygge eller til en god snak om tricks i lagoonen.

Man lærer let de andre kitesurfere på stedet at kende og der er nogle arrangementer med fællesspisning, bål på stranden osv. Der er ikke det store udvalg af restauranter, et pizzaria, burger sted, en lille kødbiks og en restaurant vi kalder ”den fine”, hvor man kan få kødretter, kokos karry samt nogle andre ting. Det ene af pousaderne har også en restaurent, der laver italiensk mad, det er dog lidt uden for midt prisniveau og har derfor ikke spist der.
Som vegetar var der ikke de store muligheder for mad, men boede i en lejlighed, så kunne selv handle ind i (et meget sparsomt) supermarked, hvilket var fint for mig.

Der er nogle dage med meget light wind, så medbring gerne en større kite.

fælles-600x600-2

Fra Uruau er der god mulighed for at besøge omkring liggende spots. Vi tog bl.a. på en tur til Parajuru i beach buggy. Parajuru er et spot, som ligger omkring 32km upwind (længere syd på) fra Uruau. Da vi ankom til spottet ved formiddag, var det meget lavvande, så vi turde ikke rigtig lave freestyle, så i stedet fik vi noget frokost i den lille nærliggende by. Da vi kom tilbage var tidevandet kommet tilbage og de små sandbanker man ellers havde sejlet bag, var dækket af vand! Vi havde dog en god lille sessoin i havet og det var muligt at finde noget fladt. Vi besluttede os for at sejle downwind hjem fra Parajuru, men vinden droppede på vejen, så vi blev nød til at blive hentet ind i vores buggy.

15820226_10212250900333890_478550066_n

Barra Nova
Barra Nova, er egentligt et fint spot, jeg er dog ikke så begejstret for stedet, men kender flere der syntes det er ganske godt. Det er et flodudmunding, man sejler i, så det kommer an på tidevandet om det er fladt eller ej. Der er et hostel og få pousadaer man kan bo ved. Ikke rigtig nogen muligheder for at spise ude. Hvis man ønsker at besøge stedet, er det en god ide at tjekke en tidevands skema inden.

Cumbuco
Byen Cumbuco ligger mellem 2 laguner. Mange lejer biler eller beach buggis for at komme til og fra spottet, men der er dog også mulighed for at komme til og fra uden. Da jeg boede der havde vi en bil, da det var dejligt at kunne medbringe fx frokost, kamera udstyr etc. Den ene Cauipe, ligger downwind fra byen. Man kan derfor sejle med en taske på ryggen til spottet og få en buggydriver til at køre en tilbage til hvor man bor.
Det andet spot, Tabuba ligger upwind fra Cumbuco, men er let tilgængeligt med bus, der kører fra Cumbuco og helt til spottet, man kan let se det fra bussen. Man skal dog være lidt om sig med sine ting, da jeg har hørt flere historier om folk der har fået stjålet udstyr derfra. En anden let måde at komme hjem fra Tabuba på, er ved at sejle downwind, evt. med en ekstra taske på ryggen. Man kan ofte sejle til lige foran hvor man bor.
Mange professionelle og bedre riders sejler i Cauipe, hvor der derimod er plads til alle niveauer i Tabuba.

Hvis man ikke er til lagune-sejlads, er havet også en mulighed. Og har også hørt rygter om gode bølgespots længere downwind end Cauipe.
Der er mange steder at bo Cumbucco. Bl.a. flere gode pousadaer hvor morgenmad også er inkluderet. Man kan også finde nogle fine hostels, hvor det er let at møde andre kitere. Jeg foretrækker dog at bo i en lejlighed, da man derved har mulighed for selv at lave mad hjemme. Der findes mange restauranter i Cumbucco i flere forskellige prisklasser, der er også mulighed ”at spise på gaden”, da nogle lokale har lavet retter med ris og kylling til få reals. Der findes også et par fine barer i Cumbucco, og nogle af pousadaerne holder fra tid til anden også større fester. Så hvis man ønsker lidt liv og mulighed for at gå ud, er Cumbucco det rigtige sted.

Kite i Tabuba

Taiba

Taiba er mit personlige favorit spot. Jeg boede på et rigtig hyggeligt og billigt pousada – Ondas Do Mar – det er lejligheder som alle er ejet af private men styres af en virkelig sød italiensk familie, med den sødeste søn. De havde den bedste morgenmad jeg havde prøvet i Brasilien – tapiocas, æg, frugt, hjemmelavet peanut butter osv. 🙂 Der var mange unge søde kitere der boede der, så der var rigtig god og lækker surf stemning. Pousadaet er det der ligger tættest på lagunen, ca. 10-15 minutters gang. I Taíba kan man også leje en bil eller beach buggy, det gjorde vi noget af tiden. Ellers gik vi til spottet eller sejlede up og downwind.

Kite i Taiba

Der er køkken i de fleste lejligheder så man kan selv lave mad, men pousadaet tilbyder både frokost og aftensmad, men i byen kan man finde Brasiliens bedste acai, sandwich, fisk, pasta osv. dette er dog kun tilgængeligt med bil eller buggy.
Selve lagunen kan jeg ikke beskrive som andet end lækker. Der er fin plads til alle niveauer og generelt god stemning mellem ridersne.
Ved byen ligger der et surfspot, der er godt til både kicker session eller rigtig padle surf. Det skulle være bedst lige før højvande og man kan leje fine boards i en nærliggende shop til blot 10 reals. Jeg surfede der et par gange og hyggede mig meget med det !

Morgensurf i Taíba med søde Lena fra Rusland og Paula fra Argentina

Lagoinha
Lagoinha er et af de bedste spots jeg har besøgt i Brasilien. Jeg var der dog kun på en endags tur. Byen ligger et lille stykke fra spottet og her er det nødvendigt at have en bil eller buggy for at komme til og fra spottet. En 4 wheel drive vil være at fortrække, da man skal køre på stranden. I en almindelig bil kan dette være fint, hvis man kører ved lav vande, og har en smule erfaring ved at køre i sand – vi klarede den. Der er en flot udsigt fra hvor man kører fra byen til stranden. Det er lidt svært at forklare hvordan, men kør langs vejen og se hvor der er en åbning til at køre ned, ellers spørg de lokale omkring.
Spottet – igen flad lagune. Mere plads end i Taiba, Uruau og lagunerne omkring Cumbucco. Havde en god dag på min mindste kite.

Kite i Taiba

Ilha de Guariju
Ilha de Guariju er et meget fint spot! Der er dog typisk en del mere vind end ved de tidligere nævnte spots. Det er en meget stor lagune, der også afhænger af tidevandet, så der kan dannes nogle flade lækre spots bag sandtanger. Der er massere af plads, så lækkert sted hvis nyder at sejle rundt og evt. også til at lære at kite.
Der ligger en del pousadaer med tilhørende restauranter lige ved spottet, så det er rart at man hele tiden kan have et kig på vinden og tidevandet i lagunen.

Taiba

Macapa (Barra Grande)
Macapa ligger i delstaten Piaui, ikke langt fra Barra Grande, som er lidt mere kendt. Har ikke besøgt Barra Grande, men har hørt at Macapa skulle være et bedre spot, derfor valgte vi at besøge dette.
Rigtig smukt og lækkert spot. Her blæser vinden for alvor! Så frem med de små kites og øv på loops og old school tricks, som dark slide og one foot! Igen tidevand, men der er som alle de andre spots altid havet at sejle i. Der ligger flere forskellige pousadaer ned til vandet, syntes dog prisen var lidt dyre end i fx Cumbuco og Taiba – også maden, da der ikke er så mange valgmuligheder at vælge imellem.

Kite i Macapa
Macapa

Atins
Vi var i alt 7 personer, der havde mødt hinaden i Taiba, der besluttede at tage på roadtrip til Atins! Med på roadtripet var Dave fra England, Richard fra Sydafrika, Yannis fra Grækenland, Tomasso fra Italien, Kevin fra Schweiz, Emil fra Danmark og så mig! Så det var en god sjov blandet gruppe!
Atins ligger i delstaten maranhão, ca 600km nord fra Cumbucco. Det er en ca. 12 timers køre tur, på vejen derop stoppede vi ved flere af de ovennævnte spots, men på vejen hjem kørte vi det hele i ét stræk.
Det er lidt tricky, at komme til Atins, da det ligger MEGET øde. Vi havde læst os frem til, at det ikke er muligt at komme dertil uden 4 wheel drive, men vi tog chancen og lejede en normal lille bil! Vi ankom til Paulino Neves, som skulle være den sidste by inden Atins. Vi havde kigget på et kort og det lignede at der var en grusvej man godt kunne køre på derhen i normal bil – vi skulle bare lige finde den og for at gøre det skulle vi igennem noget sand… ca. 2m ind i sandet sad vi fast. (det skal lige siges, at vi havde siddet fast tidligere på dagen, så vi føltes os ekstra heldige!) Vi skubbede og masede og lige lidt hjalp det. Det endte med, at der var en lokal der måtte komme med en stor truck af en art og hjælpe med at trække os fri! Phew! Manden forventede ikke at få betaling for det, men vi gav ham ca. 50 relas som tak for hjælpen, da vi ellers ikke havde kunne komme fri! Derfra blev vi enige om at vi ikke skulle køre derud selv, i frygt for at side fast igen og denne gang langt fra andre mennesker. Vi kørte tilbage til Paulino Neves, som er en meget meget lille lokal by, ingen turister overhoved og derfor ingen der snakker et ord engelsk. Jeg prøvede på mit meget sparsomme spansk tilført en portugisisk accent at spørge hvordan man kunne komme til Atins. Det virkede ikke som om de forstod mig, eller at de vidste hvordan man kom derud. Så vi besluttede os til at køre til en anden by 1.5 time væk, der efter sigende skulle kunne sejle en derud… Da vi var på vej ud af byen, kørte en fyr på motorcykel op på siden af os og bad os følge efter ham. Det gjorde vi og han førte os til en mand, der kunne køre os til Caburé (som er en stråhytte på stranden) og derfra skulle vi sejle med en lokal til selve Atins. Vi sagde ja, da vi ikke følte vi havde andre muligheder og havde allerede kørt næsten 600km, så det ville være ærgerligt at køre tilbage igen helt forgæves. Vi medbragte kun få nødvendige ting og efterlod resten i hans have, under et stort lækkert mangotræ og på vej var vi! I Caburé blev vi sejlet igennem en lagune (vi blev flere gange advaret mod alligatorer gisp!) til Atíns. Vi blev sat af på en øde strand med alt vores kiteudstyr, taske osv., med intet andet end et par palmer og bådbanden pegede blot i hvilken retning vi skulle gå for at finde et sted at bo…
Det kostede 150 reals at blive kørt fra Paulino Neves til Caburé og 50 reals pr. person at blive sejlet fra Caburé til Atins. Kontakt evt. dette nr.: +98988289024
Der er flere forskellige pousader at bo på – alt fra hostel til meget fine hyggelige hytter. Mad er dog en helt anden snak! Jeg tilbragte 4 nætter i Atins og jeg følte mig på intet tidspunk mæt! Alt mad var utrolig dyr og meget små personer. Den lille kiosk havde ikke meget andet at byde på end et par mariekiks. Maden var ikke det eneste der gjorde at man følte, at man var med i et afsnit af Robinson Ekspeditionen. Der var virkelig øde og meget få andre mennesker. Kitespottet var dog helt fantastik! Tæt på land, var det lidt choppet, men hvis man krydsede længere ud kunne man sejle bag nogle sandbanker, hvilket var virkelig fantastisk og unikt. Vi havde alle helt fantastiske sessions i meget smukke og øde omgivelser. Jeg har desværre ingen billeder derfra, men det er helt klart et besøg værd. Jeg havde desværre ladet min største kite blive tilbage i bilien i Paulino Neves, da jeg troede der ville være lige så meget vind som i Macapa, det har der dog ikke – så medbring de størrelser du har.
Vi stødte heldigvis aldrig på nogen alligatorer.
Hvis man har valgt at leje en 4 wheel drive, er det ikke muligt at komme dertil via Paulino Neves, da man ikke kan få bilen med fra Caburé. Man kan derimod køre til Barreirinhas, hvor man kan blive sejlet over og derfra køre til pousaderne – det anbefales dog på det kraftigste at have en guide med til dette, da vejen er svær og man stadig kan sidde fast.

Alt i alt er Brasilien et fantastisk sted for en kitesurfing elsker som mig! Der er dog ikke så mange andre aktiviteter, så ville ikke anbefale at medbringe kærester eller familie medlemmer, som ikke er interesseret i sporten. Det er ikke engang lækkert at ligge på stranden for at læse eller sole sig, da sandet fyrre omkring.
Jeg har før kombineret turen med en uge i Rio De Janiero, som er en helt fantastisk by og klart et besøg værd!
Håber mit lange skriv var til lidt hjælp og/eller inspiration. Du er velkommen til at komme med spørgsmål eller kommentarer! ☺
God vind //Emely

Buggy til og fra spottet i Taiba
For godt til at stoppe - aften session i Taiba
For godt til at stoppe – aften session i Taiba

Min film fra Brasilien 2016:

Læs om hvad jeg laver på en typisk dag i Brasilien

2 Comment

1. Ser ret godt ud. Der er vel også en grund til at du kite-surfer så meget.
    Hvad fik dig egentlig til at starte med det?
    *Rikke*

1. emelyfreja says: Svar

Hej Rikke,
      Første gang jeg så sporten, blev jeg forelsket, og jeg måtte bare prøve! Og har været hooked lige siden !! /Emely