Bali

December 2015, besøgte jeg Bali, som er en ø i Indonesien. Mit knæ var stadig ikke tip top et år efter mit korsbånd sprang i Brasilien, så jeg besluttede mig for at tage på nye eventyr uden mit kiteudstyr. Jeg havde længe ønsket at lære at surfe og havde hørt godt om det på Bali, som også er kendt for deres fantastiske yoga, som jeg også er utrolig glad for at dyrke.

Jeg landede i Kuta og tog derfra en taxi til Changgu, som jeg havde besluttet mig for skulle være den første destination på turen! Jeg boede på et lille fint hostel, hvor folk var meget søde og åbne. Changgu viste sig at være det perfekte sted, at lære at surfe! Fra hostlet kunne man let gå til ”Old mans Beach”, hvor lokale lejede billige boards ud. Det er et okay sikkert sted at lære, at surfe, da der ikke er et farligt rev under (man skal dog lige passe på, da nogle steder, godt kan være ret lavt).

1909784_986207004776757_8754284203263183447_n

Changgu by er utrolig hyggelig! Men en masse små billige restauranter og barer og maden var VIRKELIG lækker! Selvom jeg både er vegetar og ikke spiser gluten, fandtes der en masse sunde og gode retter, specielt smoothie bowls blev jeg ret glad for!

15046260_10211714047512905_427544809_n

På Bali er den letteste måde at komme rundt på øen, ved at leje en scooter. Hvor jeg lejede scooter, skulle man ikke vise kørekort eller andet, blev dog stoppet et par gange for at fremvise. Har hørt fra bekendte, at det kan være en god idé, at anskaffe sig et internationalt kørekort (koster 50kr og kan anskaffes på kommunen, medbring blot pasfoto), for at undgå problemer. Man kan købe benzin i gamle vodka flasker i små shops langs vejen.

Fra Changgu kørte jeg på en tur til templet Tanah Lot, for at se solnedgangen. Meget smuk solnedgang og fint tempel og koster kun et par kroner, at komme ind. Fin lille aften tur, dog er stedet MEGET turistet og man skal igennem mange butikker og restauranter for at komme til selve templet.

Fra Changgu, kørte jeg videre til Ubud, som er en kendt hippie by. Super fed stemning, mange økologiske og vegetar spisesteder, men er dog også blevet en del turistet. Man kan besøge en abeskov, hvor man kan gå en tur og se på aber og fodre dem hvis man har lyst. Hvis man er i Ubud er det fint, at besøge den.

Jeg var til helt fantastisk yoga i Ubud, hos the Yogabarn. Prøvede flere forskellige instruktører og de var alle meget gode. Vil dog ikke anbefale stedet til nybegyndere, da det var meget fysisk hårdt yoga.

Jeg var til et balinesisk danse show i Ubud, det vil jeg dog ikke anbefale. Syntes faktisk det var så dårligt, at jeg rejste mig op og gik…

Man kan gå til de fleste aktiviteter i Ubud, men hvis man ønsker at udforske det omkringliggende område lidt mere, er det også fedt.
Jeg besøgte bl.a. risterasser og et vandfald.

Fra Ubud tog jeg på en booket tur til Mt Batur, som er en vulkan, placeret på et af de hellige bjerge 1717m. Over havet. Vulkanen er placeret i Landsbyen Batur i Kintamani regionen. Jeg blev hentet kl. 4 om morgenen i en minibus, men nogle andre der skulle med på turen. Vi fik noget morgen te og lidt mad og kørte derefter hen til bjerget, hvor vi begyndte opstigningen sammen med vores guide. Vi vandrede i mørke og nåede toppen ved solopgang, hvor vi spiste vores medbragte morgenmad. Rigtig smukt syn og god tur.
12373367_10208797503241121_8060279214424066846_n

På toppen var der mulighed for at gå en tur rundt langs vulkan krateret og se nogle steder, hvor der kom damp ud fra vulkanens varme indre.
Det tager et par timer at vandre op og et par timer at vandre ned igen. Turen er ikke meget fysisk krævende, men det er nok en god ide, at have en fin grundform, da der var flere, som gav op på vejen.

Det er lidt koldt på turen derop og inden solen står op. Så medbring en trøje!

Selvom Changgu, var virkelig lækker og god surf, blev det tid til at prøve at nyt surf spot! – Nemlig Uluwatu, som er et kendt sted blandt mange professionelle surfere. Uluwatu er en mindre by end Changgu, men lækker surf-feeling og utrolig smukt! Det er let at komme til med scooter og også dejligt, at have en scooter i byen.
For at komme ned til surfspottet, er man nød til at passere igennem nogle klipper, hvor der på hver side er restauranter. Der var et lille swell, da jeg besøgte Uluwatu, men det er ikke det bedste begynder spot, da der er rev under og man let kan komme til skade derved, men hvis man har lidt bølgeforståelse er det stadig sjovt.
Skøn yoga er også at finde i Uluwatu, til alle niveauer og forskellige instruktører, at vælge imellem og tilmed en frisk kokosnød efter træningen. Yogaen foregår på en terrasse, med den smukkeste havudsigt den ene vej og skøn jungle den anden vej. Virkelig skøn måde at starte dagen på!

Uluwatu er udover surf og kendt for sit tempel. Man betaler få kroner for at komme ind i området, som er en fin gåtur, hvor man bl.a. ser nogle smukke klipper og aber hopper omkring en. Selve templet er ikke så storslået, det var faktisk så lille, at jeg ikke fik øje på det til at starte med.

Hvis man hverken er til yoga eller surfing kan man tilbringe tiden på en af de smukke og hyggelige strande i nærheden, der er let tilgængelige med scooter og uden tvivl besøget hver. Eller smovse sig lækre smoothie bowls eller balinesisk karry.
Hvis man ikke ønsker at bo i Uluwatu i længere tid, vil jeg alligevel anbefale, at man bruger en dag i området.

Det er utrolig let at finde BILLIGE steder at bo overalt på Bali. Book evt. de første par nætter efter din ankomst, men ellers væbn dig med tålmodighed og vent med at finde et sted at bo, til du ankommer til din destination. Der er mange lokale som lejer fine værelser ud til billige penge, og personligt, vil jeg hellere støtte lokale, end store kæder.
Jeg rejste til Bali i starten af December og rejste derfra omkring d. 20, da regnsæsonen virkelig gik i gang og det regnede det meste af dagen. Virkelig skøn tur, med massere af fysiske, kulturelle, kulinariske og naturskønne oplevelser!

// Emely

5 Comment

1. julie says: Svar

flotte billeder! du er da virkelig god med et kamera 🙂

2. julie says: Svar

3. julie says: Svar

Virkelig gode billeder! du er god med et kamera 🙂

4. julie says: Svar

Virkelig flotte billeder! du er god med et kamera 🙂

1. emelyfreja says: Svar

hehe, jeg må indrømme at det ikke er mig der har taget dem! Men @emilchristiansen_ 🙂 Men det bliver han glad for at høre!